Dag van het sociaal werk

18 maart 2025 is het dag van het sociaal werk, dan zetten we graag Stefanie in the picture. Stefanie is onze trajectbegeleider en staat in voor de instroom en doorstroom van onze medewerkers. 

Stefanie werkt al 13 jaar bij ons als trajectbegeleider, zo maakt ze het verschil in het leven van onze medewerkers. Ze begeleidt hen van instroom tot doorstroom, dat wil zeggen dat onze maatwerkers en vrijwilligers bij haar op intakegesprek gaan. Samen met de nieuwe medewerker wordt er gekeken naar welke afdeling het beste past, welke skills iemand bezit en waar zijn/haar sterktes liggen. Stefanie begeleidt hen in hun traject meer is er ook als luisterend oor, het is in die gesprekken dat ze tracht mensen weer in zichzelf te laten geloven.

Geen dag is voor Stefanie hetzelfde, haar functie is divers, van vacatures plaatsen, gesprekken voeren tot het onthaal van nieuwe medewerkers, maar een dag begint steevast met een kop koffie en een gezellige babbel. Ze staat ook in voor het organiseren van stages en zoekt samen met externe partners naar nieuwe kansen voor onze medewerkers. Samen met werkleiders begeleidt ze medewerkers individueel door hun persoonlijke ontwikkelingsplannen op te stellen, evaluatiegesprekken te voeren en hen ook te ondersteunen bij praktische en administratieve uitdagingen. Dat doet ze samen met collega Heidi van de personeelsadministratie.

Stefanie streeft ernaar om samenwerkingen verder uit te bouwen om zo de doorstroom te vergroten en daarnaast vorming nog gerichter af te stemmen op de individuele medewerker zodat ze nog beter voorbereid zijn op een duurzame job elders.

“Ik vind het mooi om te zien hoe medewerkers hier kunnen groeien, zelfvertrouwen opbouwen en nieuwe mogelijkheden ontdekken. Het blijft inspirerend om te zien. 

De keerzijde van mijn job is, dat je het ondanks alle begeleiding niet in de hand hebt hoe dergelijk traject verloopt. Je bouwt hier een persoonlijke band op met de medewerkers en als je het dan, - door externe factoren zoals persoonlijke problemen, gezondheidsproblemen of een moeilijke thuissituatie -, ziet spaaklopen, dan is dat een bittere pil om te slikken. Wij kunnen ook niet alles opvangen binnen de werkcontext, we doen ons best om in bepaalde situaties onze nek uit te steken maar het lukt niet altijd. 

Toch is dat voor mij ook een persoonlijke drijfveer, ik probeer altijd creatief naar oplossingen te zoeken om iemand toch stapjes vooruit te zien zetten.”



Dag van het sociaal werk

Nieuwe directrice aan het roer: welkom Karolien Tilkin

Op maandag 16 juni mochten we Karolien Tilkin verwelkomen als nieuwe directrice van De Vlaspit. Met een stevige achtergrond als ingenieur in de voedingssector en jarenlange ervaring als teamleider, brengt Karolien een rijkgevulde rugzak aan operationele en leidinggevende ervaring met zich mee.

Lees meer over onze nieuwe directie

Klant van het eerste uur

Klanten van het eerste uur, die koesteren wij. De Vlaspit ontstond in de jaren 1997 en had er met het Uilenspiegeltheater één van haar eerste klanten beet, gedragen door gelijke waarden en normen.

Lees de case

Bespaar op energie met tips van onze energiesnoeier

De stijgende energieprijzen wegen steeds zwaarder op ons dagelijks leven. Gelukkig bestaan er initiatieven die écht een verschil kunnen maken. Bij De Vlaspit zetten we al jaren in op energieadvies aan huis. Wist je dat we een eigen energiesnoeier in dienst hebben? Constant voert al meer dan 15 jaar energiescans uit bij mensen thuis.

Lees meer over onze energiesnoeier

Project: ruwbouw en aanbouw karaktervolle dokterswoning

In opdracht van projectontwikkelaar Bouwinvest mochten wij bijdragen aan de totaalrenovatie van een authentieke dokterswoning uit 1962. Onze klusdienst stond in voor de ruwbouw en aanbouw, met als doel de woning volledig te moderniseren en uit te breiden, met behoud van haar unieke karakter.

Lees de projectomschrijving

Week van de vrijwilliger

Mireille doet een onbezoldigde werkstage en zet zo weer een eerste stap naar re-integratie na een oogletsel. Als refterdame zorgt ze ervoor dat elke medewerker 's morgens kan genieten van een warme tas koffie.

Lees Mireille haar verhaal

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x